نقش کامپیوتر در جغرافیا

کامپیوتر ها از اوایل دهه ی 1950 به صورت تجاری وارد بازار شدند ولی در سالهای اولیه مورد استقبال جغرافی دانان قرار نگرفتند ، در اواخر دهه ی 1950 و اوایل دهه ی 1960 علوم جغرافیا دچار تحولات فلسفی و تغییرات عمیق در روش تحقیق شدند . این تحولات (انقلاب کمی ) نامیده شدند .

نقش کامپیوتر در جغرافیا

نگاهی اجمالی بر آغاز کاربرد کامپیوتر در جغرافیا

کامپیوتر ها از اوایل دهه ی 1950 به صورت تجاری وارد بازار شدند ولی در سالهای اولیه مورد استقبال جغرافی دانان قرار نگرفتند ، در اواخر دهه ی 1950 و اوایل دهه ی 1960 علوم جغرافیا دچار تحولات فلسفی و تغییرات عمیق در روش تحقیق شدند . این تحولات (انقلاب کمی ) نامیده شدند .

 تحولات مذکور زمینه را برای تغییرات بنیادی در جغرافیا هموار نمودند . کمی گرایی در جغرافیا و همزمانی آن با عرضه ی کامپیوترها در سال های پایانی دهه ی1950 و اوایل دهه ی 1960 توجه جغرافی دانان را به استفاده از کامپیوتر بر انگیخت ولی در این زمان ها که فقط یک دهه از زمان عرضه ی تجاری کامپیوتر به بازار می گذشت مشکلاتی در پیش روی پژوهشگران قرار داد .

 استفاده از کامپیوتر ضرورتا می بایست در قالب برنامه نویسی تا قبل از ارایه ی اولین زبانبرنامه نویسی سطح بالا در سال 1959 تخصص ویژه ای در زمینه ی سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر نیاز داشت . در ایالات متحده ی امریکا از جمله اولین پژوهشگران جغرافیا که عملا کامپیوتر را در تحقیقاتشان به کار گرفتند می توان از گاریسون و توبلر نام برد . آنها در زمینه ی میزان برداشت غلات از زمین های کشاورزی با استفاده از کارتوگرافی داده هایی بدست آوردند و برای کار طبقه بندی داده ها تعیین جداول و استنتاج آماری برنامه نوشتند و برنامه هایشان را به وسیله ی کامپیوتر اجرا کردند .

 در بریتانیا موزرواسکات در مطالعات ساختاری شهری و کوپ پاک در زمینه ی ترسیم اطلس جغرافیایی کشاورزی از اسکاتلند و از امکانات پردازشی کامپیوتر در زمان بخوبی استفاده کردند .

 دراین دهه ترانزیستوروارد تکنولوژی کامپیوتر شدند. ورودترانزیستور وجایگزینی حافظه های مغناطیسی به جای حافظه های لامپی حجم کامپیوترها را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش داد، بر سرعت آنها افزود و مصرف آنها را کاهش داد.

این تحول سخت افزاری در سالهای پایانی این دهه با یک تحول نرم افزاری نیز همراه  گشت.اولین برنامه مترجم برای یک زبان سطح بالا نوشته شدهو کار برنامه نویسی نیز بسیارآسانتر شد.در نتیجه گروه بیشتری به استفاده مستقیم از کامپیوتر روی آوردند.در این سالها جغرافیا نیز همانند بسیاری دیگر از شاخه های علوم به ویژه علوم انسانی باکامپیوتربیگانه بود .از آغاز دهه ی 1960 رفته رفته ولی به کندی بعضی از جغرافی دانان به استفاده از کامپیوتر روی آوردند ودر همین سالها انقلاب کمی ،یعنی خروج جغرافیا از کیفی گرایی وتوصیف محض روی داد.بهره وری کامپیوتر در جغرافیا از سال1975 روزبه روزخودر بیشتر نشان می داد کار تا انجا پیش رفت که حتی بسیاری از دستگاههای جانبی وحتی انواعی از میکروکامپیوتر بیشتر برای تحقیقات جغرافی ساخته شدند .

 سالهای توسعه ی کاربرد کامپیوتر در جغرافیا

 از نیمه ی دوم دهه ی 1970 قیمت کامپیوتر ها کاهش قابل ملاحظه ای یافت . با کاربرد تکنولوژی ریزپردازنده ها در سخت افزار کامپیوتر های خانگی و سپس کامپیوترهای شخصی بسیار ارزان قیمت ، قابل حمل و بی نیاز از شرایط ویژه نگهداری به تعدادی روزافزون ساخته و به بازار عرضه شده اند .

هماهنگ با توسعه و گسترش سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر نیز در راستای پیشرفت سریع قرار گرفت . نسخه های متعدد از زبان های سطح بالا ( برنامه های مترجم و مفسر ) و بسته های کاربردی متنوع با مزیتهای نسبت های نسبی سهولت فراگیری و گستره ی وسیعتر کاربرد یکی بعد از دیگری نوشته یا تولید گردیده و به بازار عرضه شدند . همراه با این تحولات استفاده از کامپیوتر بویژه در شاخه های کامپیوتر و علوم مهندسی و خدمات فراگیر شد و در مورد جغرافیا شاید اغراق نباشد اگر بگوییم جغرافیا و کامپیوتر در هم آمیختند.

اگرچه کاربرد کامپیوتر در جغرافیا قدری دیر تر از رشته های علوم پایه و مهندسی آغاز شد ( از آغاز دهه ی 1960 یعنی 15 سال بعد از تولید کامپیوتر های اولیه و 10 سال بعد از عرضه ی تجاری کامپیوتر ها ) ، اما بعد از شروع بویژه در دو دهه ی اخیر رشد آن حیرت انگیز بوده است.

 منبع:http://www.schoolnet.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد